Pressmeddelande för [CK]ryptoparty ikväll

Halloj SVT & SR (med noterbar avsaknad av "plusifierade" VK/VF):

Umeå Hackerspace, en förening med syfte att uppmuntra till allmänhetens ökade tekniska förståelse och få-saker-att-funka-som-man-själv-vill-anda, håller ikväll sitt tredje "Cryptoparty" - ett firande av var människas rätt till digitalt självförsvar:

cryptoparty-3-inbjudan

Detta sker ikväll 19 december kl. 18-22 i våra föreningslokaler: källarnedgången på Fabriksgatan 8B.

Mer om kryptopartyn i Sverige
(vi växlar ganska friskt på stavningen av "cryptoparty")

2012 höll Umeå Hackerspace i Sveriges första cryptoparty, och fortsätter nu på den traditionen, särskilt i samband med att hackerspaces i övriga Sverige också trappat upp sina satsningar på att lära ut digitalt självförsvar.

Cryptopartyn är tillställningar där allmänheten bjuds in för att lära sig om kryptering, hoten mot ens privatliv på internet och inte minst HUR man skyddar sin personliga och privata digitala sfär: Vilka verktyg ska man ha och hur använder man dem (utan utbildning i datakunskap)?

Och såklart: "Varför vill man skydda sig om man har vitt mjöl i påsen?" Frågan som vi vill redogöra en gång för alla under kvällens gång.

Inte minst är digitalt självförsvar angeläget sedan svenska Försvarets Radioanstalt 2008 fick rätt att göra "laglig övervakning" på samtliga svenska medborgare utan någon i realiteten granskande insyn i deras verksamhet. Samt att fler och fler organisationer får göra sökningar i deras övervakningsmaskineri.

På senare tid har detta manifesterats i stark mediakritik gentemot bl.a. de samarbeten som genomförs aktivt utav utländska stater och företags privatpersonsövervakning (NSA och GCHQ + deras samarbeten med Microsoft, Apple, Google, Facebook, Twitter etc.).

Journalistik i fokus

Umeå Hackerspace har dessutom särskilt fokus på att bidra med denna kunskap till journalister, vilka vi gärna hjälper med kunskap om hur man skyddar sina källor, kommunikationen med dem och även förstås ens egen datalagring från snokande parter.

PS. Man kan ju tycka att vi borde bjuda in VK och VF med vår journalistinriktning - och det gör vi också. Journalisterna som jobbar där i alla fall. _Pressreleasen_ går dock inte ut till de mediabolag som spotifierar webben.

Referenslänkar om cryptopartyn i Sverige

1. http://www.metro.se/nyheter/alla-borde-kryptera-sina-mail/EVHlka!TEVOHtPi3ib5k/
  2. http://www.infotechumea.se/sv/cryptoparty-om-bland-annat-sakerhet-kring-nya-busskort
  3. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3793001.ece